Lietuvoje automobilis dažnai suvokiamas ne tik kaip transporto priemonė, bet ir kaip būtinybė – tiek didmiesčių gyventojams, tiek regionų žmonėms. Visgi realios išlaidos, tenkančios nuosavo automobilio savininkui, dažnai nuvertinamos. Tikslią kainą sudaro ne tik pirkinio suma, bet ir nuolatinės, neišvengiamos išlaidos, kurios per metus susidaro į nemenka finansinę naštą.

Pirkinio kaina: nuo naudoto iki naujo
Naujo automobilio vidutinė kaina Lietuvoje 2024-aisiais siekia apie 30–35 tūkst. eurų, tačiau didžioji dalis vairuotojų renkasi naudotus automobilius. Pastarųjų vidutinė kaina svyruoja nuo 3 iki 10 tūkst. eurų, priklausomai nuo markės, amžiaus ir ridos. Dauguma šeimų renkasi 7–12 metų amžiaus, dažnai iš Vakarų Europos atvežtas transporto priemones.
Įsigijęs automobilį, pirkėjas dažnai susiduria su papildomomis pradinėmis išlaidomis: techninė apžiūra, draudimas, registracija, o kartais – smulkūs remontai ar padangų keitimas. Dažnai tai sudaro dar 500–1000 eurų pradinių išlaidų.
Kuro sąnaudos: ne tik degalai
Vidutinė lietuviško automobilio metinė rida – apie 15 000 km. Populiariausi – dyzeliniai automobiliai, kurių vidutinės kuro sąnaudos – apie 6 litrai 100 km. Skaičiuojant dabartines kuro kainas (~1,40 Eur/l), per metus degalams išleidžiama apie 1 260 eurų. Benzininių automobilių eksploatacija kainuoja kiek daugiau – apie 1 500 eurų per metus, jei sąnaudos siekia 7 litrus 100 km. Dujomis varomi automobiliai – pigesni, bet juos dažniausiai renkasi tie, kurių rida didesnė.
Kuro išlaidos – tik dalis kasdienių išlaidų. Nepastebimos, tačiau būtinos – langų plovikliai, aušinimo skysčiai, tepalai. Per metus tai atsieina dar apie 50–100 eurų.
Draudimas ir mokesčiai: priklausomi nuo automobilio
Privalomasis civilinės atsakomybės draudimas Lietuvoje vidutiniškai kainuoja apie 120–200 eurų per metus, priklausomai nuo vairavimo istorijos, gyvenamosios vietos, automobilio modelio. Kasko draudimas gerokai brangesnis – nuo 200 iki 1 000 eurų ar net daugiau, jei automobilis naujas ar brangus.
Valstybinė techninė apžiūra (VTA) – privaloma kas dvejus metus, bet dažnas vairuotojas papildomai investuoja į pasiruošimą apžiūrai. Standartinė apžiūros kaina – apie 27 eurai, tačiau prieš ją atlikus remontą, suma išauga. Metinis kelių mokestis kol kas neįvestas, tačiau vis labiau diskutuojama apie šią prievolę.
Remontas ir priežiūra: neplanuojamos išlaidos
Įsigijus naudotą automobilį, ypač vyresnį nei 10 metų, metinės remonto ir priežiūros išlaidos tampa reikšmingos. Įprastas metinis eksploatacijos aptarnavimas – tepalų, filtrų, stabdžių patikra – atsieina apie 100–200 eurų. Nenumatytos išlaidos – didžiausia rizika: pakabos remontas, stabdžių diskų ar sankabos keitimas, elektronikos trūkumai. Skaičiuojama, kad vidutiniškai remontui lietuvis vairuotojas per metus išleidžia nuo 300 iki 700 eurų, priklausomai nuo automobilio būklės bei amžiaus.
Naujesni automobiliai reikalauja mažiau remonto, bet jų aptarnavimo darbai gali būti brangesni dėl sudėtingesnių technologijų ir brangesnių dalių. Didmiesčiuose paslaugų kainos taip pat didesnės nei mažesniuose miestuose ar regionuose.
Padangos ir kiti sezoniniai pokyčiai
Lietuvoje privaloma keisti padangas du kartus per metus. Naujų žieminių ir vasarinių padangų komplektas kainuoja nuo 200 iki 600 eurų, priklausomai nuo automobilio modelio ir vairuotojo pasirinkimų. Padangų montavimas – dar apie 40–60 eurų per metus.
Sezoniniai darbai neretai papildo kasmetinį automobilio išlaidų krepšelį: nusidėvėjusios valytuvų gumos, lemputės, tepalų keitimas prieš žiemą ar vasarą. Šios smulkios, bet neišvengiamos išlaidos kasmet siekia apie 50–100 eurų.
Automobilio nuvertėjimas
Viena didžiausių, bet rečiausiai įvertinamų išlaidų – automobilio nuvertėjimas. Naujų automobilių vertė per pirmus trejus metus sumažėja apie 30–40 procentų. Tai reiškia, kad pirkęs 20 tūkst. eurų vertės naują automobilį po trejų metų jį parduotų už 12–14 tūkst. eurų. Naudoto automobilio nuvertėjimas lėtesnis, bet vis tiek neišvengiamas – per metus vidutiniškai 500–1 000 eurų, priklausomai nuo amžiaus, būklės ir populiarumo rinkoje.
Parkavimas ir miesto išlaidos
Didmiesčiuose parkavimas tampa vis brangesnis. Vilniuje, Kaune ar Klaipėdoje metinis parkavimo leidimas miesto centre gali kainuoti nuo 100 iki 600 eurų, priklausomai nuo zonos ir automobilio tipo. Miegamuosiuose rajonuose ar prie prekybos centrų – dažnai nemokama, tačiau ieškant vietos tenka sugaišti laiko ir sudeginti papildomo kuro.
Kai kurie vairuotojai automobilį laiko garaže ar požeminėje aikštelėje – tai papildoma metinė išlaida, kuri gali siekti 300–800 eurų.
Alternatyvos ir pasirinkimų įtaka
Kiekvieno vairuotojo automobilio išlaidos priklauso ir nuo kelionių dažnumo, pasirinkto automobilio markės, eksploatavimo įpročių. Mieste gyvenantys vis dažniau derina nuosavą automobilį su viešuoju transportu, dalijimosi paslaugomis ar elektriniais paspirtukais. Tokie pasirinkimai mažina metines išlaidas, tačiau nuosavo automobilio atsisakyti kol kas ryžtasi mažuma.
Elektrinių automobilių savininkai Lietuvoje kol kas sudaro nedidelę dalį, tačiau jie gali tikėtis mažesnių išlaidų degalams ir techninei priežiūrai. Vis dėlto pradinė tokių automobilių įsigijimo kaina lieka aukšta, o įkrovimo infrastruktūra dar tik tobulinama.
Tikroji automobilio savikaina – daugiau nei tik kuro sąnaudos
Skaičiuojant visas privalomas ir dažniausiai pasitaikančias išlaidas, vidutinio naudoto automobilio savininkas Lietuvoje per metus išleidžia nuo 2 500 iki 4 000 eurų, priklausomai nuo automobilio amžiaus, būklės, kuro tipo ir eksploatacijos regiono. Vairuojant naują ar prabangesnį automobilį, ši suma gali gerokai viršyti 5 000 eurų per metus.
Tad nuosavas automobilis – ne tik laisvė ir patogumas, bet ir reikšminga finansinė atsakomybė, kurią verta įvertinti dar prieš įsigyjant naują transporto priemonę ar svarstant jos keitimą. Neatsitiktinai vis daugiau lietuvių ima svarstyti alternatyvas – automobilių dalijimosi paslaugas ar judėjimą dviračiu, ypač miestuose, kur išlaidos parkavimui ir kuro sąnaudos nuolat auga. Automobilio turėjimas tampa neatsiejama gyvenimo dalimi, tačiau tikroji šio pasirinkimo kaina dažnai pasimato tik susumavus visus metus.
