Nuolat augančios kuro kainos, automobilių priežiūros išlaidos ir vis dažniau stringantis eismas verčia miestų gyventojus ieškoti alternatyvų tradiciniam transportui. Kasdienės kelionės į darbą ar mokyklą, apsipirkimo išvykos ir laisvalaikio maršrutai tampa vis didesne finansine našta. Miestų infrastruktūra ne visada spėja prisitaikyti prie gyventojų poreikių, todėl ieškoma būdų, kaip efektyviai, greitai ir pigiai pasiekti norimą tašką.
Viešojo transporto potencialas
Didžiausią taupymo potencialą miestuose siūlo viešasis transportas. Autobusai, troleibusai ir tramvajai, ypač didesniuose miestuose, leidžia ne tik sumažinti išlaidas, bet ir išvengti spūsčių, automobilių parkavimo problemų. Daugelyje Lietuvos miestų viešojo transporto bilietų kainos yra kelis kartus mažesnės nei kelionės automobiliu, ypač kai įskaičiuojamos kuro, draudimo, techninės priežiūros ir parkavimo išlaidos.
Elektroninių bilietų sistemos diegimas leidžia gyventojams papildomai sutaupyti – įsigyjant ilgalaikius bilietus ar naudotis nuolaidomis, o moksleiviams, studentams, senjorams suteikiamos ženklios nuolaidos. Daugėja miestų, kurie viešajam transportui suteikia prioritetą – įrengiamos specialios juostos, diegiami realaus laiko maršrutų sekimo sprendimai, kas lemia greitesnį ir patogesnį judėjimą.
Dviračiai ir elektriniai paspirtukai keičia įpročius
Miesto gyventojai vis dažniau renkasi dviračius ar elektrinius paspirtukus trumpoms kelionėms. Ši transporto priemonė leidžia ne tik taupyti, bet ir išvengti grūsčių, pasiekti ten, kur automobiliu būtų neįmanoma ar užtruktų ilgiau. Dviračių infrastruktūros plėtra, dviračių nuomos punktai bei galimybė paspirtukus nuomotis programėlėmis per keletą minučių keičia kasdienius įpročius.
Pasak Vilniaus miesto savivaldybės, dviračių takų ilgis per pastaruosius penkerius metus išaugo daugiau nei dvigubai. Mieste įdiegta ir stacionarių dviračių nuomos sistema, kuri siūlo trumpalaikę nuomą už simbolinę kainą. Elektriniai paspirtukai leidžia greitai įveikti didesnius atstumus, o jų išlaikymas praktiškai nereikalauja pastovių investicijų. Nors paspirtukų nuoma nėra itin pigi, tačiau dažnam miesto gyventojui ši alternatyva padeda išvengti didelių automobilių eksploatacijos kaštų.
Automobilių dalijimasis ir pavežėjimo paslaugos
Automobilių dalijimosi (angl. car-sharing) sistema tapo patraukliu sprendimu tiems, kam nuosavas automobilis nėra būtinybė kasdien. Naudojantis automobilių dalijimosi paslaugomis, galima išsinuomoti automobilį kelioms valandoms ar dienai, mokant tik už faktiškai nuvažiuotą atstumą ir laiką. Ši paslauga itin populiari tarp jaunimo, verslo klientų ar tų, kurie automobiliu naudojasi retai.
Pavežėjimo paslaugos taip pat gali padėti sutaupyti. Apskaičiuota, jog trumpiems atstumams, ypač jei galima kelione dalytis su kitais keleiviais (angl. ride-sharing), išlaidos sumažėja bent trečdaliu. Pavežėjų programėlės leidžia pasirinkti pigiausią maršrutą, matyti preliminarią kainą, bei dažnai taiko nuolaidas lojaliems klientams.
Keleivių pasidalijimas – kasdieniai maršrutai pigiau
Neretai kelionės į darbą ar mokyklą vyksta tais pačiais maršrutais, tuo pačiu laiku. Lietuvoje vis aktyviau plinta „carpooling“ praktika – automobilio savininkas pasidalija laisvomis vietomis su kitais keleiviais, sumažindamas ne tik savo išlaidas, bet ir eismo apkrovą. Specialios programėlės ar susitarimai socialiniuose tinkluose leidžia nesunkiai surasti bendrakeleivių ir taip sumažinti kuro išlaidas, automobilių nusidėvėjimą ar parkavimo mokesčius.
Tokiais būdais išlaidos kelionei paskirstomos keliems žmonėms, todėl net ir nuosavu automobiliu važiavimas tampa pigesnis nei kelionė vienam. Be to, tai prisideda prie mažesnės oro taršos ir eismo spūsčių mažinimo.
Parkavimo kaštų mažinimas – alternatyvos miesto centre
Viena didžiausių miestiečių išlaidų dalis – parkavimo mokesčiai. Ypač didžiuosiuose miestuose, kur valandinis tarifas centre siekia kelis eurus, kasdienė automobilio statymo kaina per mėnesį gali prilygti viešojo transporto abonementui. Gyventojai raginami rinktis atokesnes parkavimo aikšteles, kuriose statymas kainuoja mažiau arba yra nemokamas, ir likusį kelią į centrą įveikti pėsčiomis, dviračiu ar viešuoju transportu.
Dalis miestų diegia „park & ride“ sistemas, leidžiančias nemokamai ar pigiai palikti automobilį miesto pakraštyje ir į centrą atvykti viešuoju transportu. Tai ne tik padeda sumažinti individualius kaštus, bet ir prisideda prie mažesnės taršos bei spūsčių.
Darbo ir paslaugų organizavimo sprendimai
Nuotolinis darbas, lankstus darbo grafikas, galimybė dirbti iš namų ar kartu su kolegomis koordinuoti keliones į biurą padeda sumažinti kasdienes keliones. Vis daugiau darbdavių sudaro sąlygas darbuotojams dirbti iš namų, taip mažinant transporto poreikį. Kai kurios įmonės kompensuoja viešojo transporto išlaidas, skatina darbuotojus dalintis automobiliais ar naudotis dviračiais.
Miesto paslaugų prieinamumas, galimybė įvairias kasdienes paslaugas užsisakyti internetu, taip pat mažina būtinybę keliauti. Maisto, prekių, vaistų pristatymas į namus tampa įprasta praktika ir padeda sutaupyti ne tik pinigų, bet ir laiko.
Išlaidų mažinimo galimybės priklauso nuo pasirinkimų
Sprendimų, kaip sumažinti transporto išlaidas mieste, yra įvairių – nuo viešojo transporto ar dviračių iki automobilių dalijimosi ir nuotolinio darbo. Kiekvienas miestas ir kiekvienas gyventojas atranda jam tinkamiausią balansą tarp komforto, laiko ir finansinių galimybių. Esminis pokytis vyksta kasdieniniuose įpročiuose – vis daugiau žmonių renkasi alternatyvas, kurios leidžia ne tik sutaupyti pinigų, bet ir prisidėti prie švaresnio, draugiškesnio miesto kūrimo.